De Onzichtbare School

- In je kracht
Hoe?
Cursusaanbod

Hoe geef je vorm aan de Onzichtbare School?

Als voorbeeld nemen we de "kunst van het vragenstellen". Stel dat er in het leven van een kind één persoon is die deze kunst beheerst, bijvoorbeeld een tante. Het kind gaat bijvoorbeeld graag vissen. Elke keer als de tante het kind ziet, vraag zij naar zijn (natuur)belevenissen van de laatste tijd, er voor zorgend dat het kind als het ware zijn belevenissen opnieuw beleeft - de moeite die het kostte om de ene vis te verschalken of de prachtige kleuren van de andere.
Hierdoor wordt enerzijds de ervaring versterkt; en als de vragensteller de kunst echt beheerst zal het kind steeds nieuwe vragen met zich mee gaan dragen en de volgende keer op deze nieuwe zaken gaan letten! Bij de volgende gelegenheid weet het nu ineens niet alleen te vertellen dat de vis oranje was, maar nu in meer detail: van boven oranje maar van onderen wit, met grijze vinnen.
Als, om welke reden ook, tante een poosje buiten beeld raakt en er niemand anders deze rol vervult, zal de ontwikkeling van het kind opeens een stuk minder snel gaan. Wanneer daarentegen de hele omgeving de kunst van het vragenstellen verstaat (en toepast), zal het kind aldoor uitgedaagd blijven om zaken nader te beschouwen en te onderzoeken!
Uiteraard kunnen we de cultuur niet in één keer veranderen. Wel kunnen we kleinere en grotere dingen veranderen of creëren. Denk bijvoorbeeld aan:
  • zorgen dat mensen echt hun verhaal kwijt kunnen;
  • en dat hierop op een goede manier wordt verdergevraagd om de ervaring te verdiepen;
  • tijd nemen voor jezelf op een eigen natuurplekje;
  • gezond verstand kweken (geen overdreven/onnodige angsten);
  • (overgangs)rituelen nieuw leven inblazen;
  • etc. etc.

21-08-2023
Summer of Math Exposition 2023
For this year's 3b1b's Summer of Math Exposition competition, Anneke has created a presentation that shows how the practical skill of making cordage from linden bark fibers led her to discover mathematical patterns in twine string, that can be modeled with crochet models.

09-08-2022
String Math 2022
Another infrequent update! At String Math 2022 we presented hands on crocheted models to illustrate concepts in (twine) string theory.

09-02-2018
Online of offline
Het is al heel lang stil geweest rond De Onzichtbare School. Niet dat we hebben stil gezeten, integendeel. Alleen, dat speelde zich eigenlijk allemaal in de echte wereld af, niet online.

21-02-2013
Aankondiging workshop
Op 13 en 14 april 2013 zullen Saskia Vanderhoop en Anneke Meijer-Treep twee workshops leiden waarin met verschillende invalhoeken een kennismaking met "Natuurverbindend Mentoring" wordt geboden.

27-08-2012
Nieuwe opmaak!
Vandaag hebben we de nieuwe opmaak online gezet!