De Onzichtbare School streeft naar "een Ingwe op elke straathoek".

Ingwe (1914-2005) werd geboren uit Engelse ouders, maar groeide in Kenia op in zeer nauw contact met de locale bevolking. Hij reisde veel door Afrika en belandde uiteindelijk in de VS. Daar werd hij, toen hij al in de zeventig was, geconfronteerd met de gevoelens van hopeloosheid en machteloosheid bij vele jongeren ten aanzien van de toestand van de wereld in het algemeen en het milieu in het bijzonder. Vanaf dat moment richtte hij zijn energie erop om kinderen een hechte band met de natuur te laten krijgen. Want wie een een diepe relatie heeft met met de natuur, laat die ook als factor meewegen in de beslissingen die hij neemt. Ingwe werd zo een bron van inspiratie en een voorbeeld voor velen.

Als er op elke straathoek iemand als Ingwe zou rondlopen, zou niet alleen ieder kind, maar ook iedere volwassene iemand in zijn directe omgeving hebben met een levenswijsheid die je maar zelden aantreft... iemand die mensen hun relatie met de natuur, met hun omgeving en met zichzelf helpt te ontdekken en ontwikkelen. Iemand die helder ziet wanneer en wat er moet gebeuren, streng genoeg is om mensen op hun gedrag aan te spreken, maar tegelijk begenadigd verhalenverteller en liefhebbende opa. Iemand waar je heen gaat voor advies, en die door zijn omgeving voorzien wordt van nieuwtjes, en als het nodig is, hulp...
Stel je voor dat iedereen zo iemand in zijn buurt zou hebben...wat voor effect zou dat op de samenleving hebben!

Natuurlijk hebben wij niet allemaal dezelfde bijzondere levenservaring die Ingwe had. We hebben niet allemaal onze jeugd in de natuur doorgebracht of aan de lippen van de stamoudsten gehangen, die verhalen vertelden die niet alleen verhalen maar tegelijk ook levenslessen waren.
Toch kunnen we ons best doen om die plaats in onze cultuur weer in te vullen: de plaats van "dorps- of stamoudsten". Want zonder hen is de onzichtbare school een school zonder visie.

Een Ingwe op elke straathoek - het zal misschien niet van de ene op de andere generatie lukken, maar misschien kunnen we er voor zorgen dat het zover is als onze kleinkinderen kinderen krijgen.