|
De Onzichtbare School streeft naar "een Ingwe op elke straathoek".
Ingwe (1914-2005) werd geboren uit Engelse ouders, maar groeide in Kenia
op in zeer nauw contact met de locale bevolking. Hij reisde veel door
Afrika en belandde uiteindelijk in de VS. Daar werd hij, toen hij al in de
zeventig was, geconfronteerd met de gevoelens van hopeloosheid en
machteloosheid bij vele jongeren ten aanzien van de toestand van de wereld
in het algemeen en het milieu in het bijzonder. Vanaf dat moment richtte
hij zijn energie erop om kinderen een hechte band met de natuur te laten
krijgen. Want wie een een diepe relatie heeft met met de natuur, laat die
ook als factor meewegen in de beslissingen die hij neemt. Ingwe werd zo
een bron van inspiratie en een voorbeeld voor velen.
Als er op elke straathoek iemand als Ingwe zou rondlopen, zou niet alleen
ieder kind, maar ook iedere volwassene iemand in zijn directe omgeving
hebben met een levenswijsheid die je maar zelden aantreft... iemand die
mensen hun relatie met de natuur, met hun omgeving en met zichzelf helpt
te ontdekken en ontwikkelen. Iemand die helder ziet wanneer en wat er moet
gebeuren, streng genoeg is om mensen op hun gedrag aan te spreken, maar
tegelijk begenadigd verhalenverteller en liefhebbende opa. Iemand waar je
heen gaat voor advies, en die door zijn omgeving voorzien wordt van
nieuwtjes, en als het nodig is, hulp...
Stel je voor dat iedereen zo iemand in zijn buurt zou hebben...wat voor
effect zou dat op de samenleving hebben!
Natuurlijk hebben wij niet allemaal dezelfde bijzondere levenservaring die
Ingwe had. We hebben niet allemaal onze jeugd in de natuur doorgebracht of
aan de lippen van de stamoudsten gehangen, die verhalen vertelden die niet
alleen verhalen maar tegelijk ook levenslessen waren.
Toch kunnen we ons best doen om die plaats in onze cultuur weer in te
vullen: de plaats van "dorps- of stamoudsten". Want zonder hen is de
onzichtbare school een school zonder visie.
Een Ingwe op elke straathoek - het zal misschien niet van de ene op de
andere generatie lukken, maar misschien kunnen we er voor zorgen dat het
zover is als onze kleinkinderen kinderen krijgen.
|
|
|
26-10-2024
How to crochet a Rolling Torus?
For this year's Summer of Math Exposition competition, Anneke made a slide show depicting how to crochet a Rolling Torus.
Watch the smooth rolling of a Rolling Torus and discover the process of making one...
|
26-05-2024
Rolling Tworus
In the past months, Anneke has crocheted lots of Rolling Toruses (and Tworuses) - these are toruses that can roll around their circular axis.
Here's the first Rolling Tworus to find its way into the wild...
|
21-08-2023
Summer of Math Exposition 2023
For this year's 3b1b's Summer of Math Exposition competition, Anneke has created a presentation that shows how the practical skill of making cordage from linden bark fibers led her to discover mathematical patterns in twine string, that can be modeled with crochet models.
See the slides...
|
09-08-2022
String Math 2022
Another infrequent update! At String Math 2022 we presented hands on crocheted models to illustrate concepts in (twine) string theory.
Continue reading...
|
09-02-2018
Online of offline
Het is al heel lang stil geweest rond De Onzichtbare School. Niet dat we hebben stil gezeten, integendeel. Alleen, dat speelde zich eigenlijk allemaal in de echte wereld af, niet online.
Verder lezen...
|
21-02-2013
Aankondiging workshop
Op 13 en 14 april 2013 zullen Saskia Vanderhoop en Anneke Meijer-Treep twee workshops leiden waarin met verschillende invalhoeken een kennismaking met "Natuurverbindend Mentoring" wordt geboden.
Verder lezen...
|
27-08-2012
Nieuwe opmaak!
Vandaag hebben we de nieuwe opmaak online gezet!
Verder lezen...
|
|